Miljørigtig autogenbrug i Danmark

Miljørigtig autogenbrug i Danmark

I Danmark er der en lov der siger at bilimportører og producenter, skal sørge for at alle bilejere kan få afskaffet en udtjent bil på en miljørigtig og sikker måde. Når man gerne vil køre sin bil til skrotning, skal man som forbruger kunne være helt sikker på at den pågældende autoophugger er miljøcertificeret. Heldigvis er der i Danmark en streng overvågning og man kan roligt sige at 99% af alle autoophuggere overholder reglerne til punkt og prikke.

Miljøcertificering af autogenbrug

Helt lavpraktisk, så er en miljøcertificering, et bevis på at man som autoophugger har styr på sine sager. Både i værkstedet, men skam også på kontoret. I værkstedet skal der være styr på de farlige væsker, hvordan opbevarer man dem og hvordan skiller man sig af med dem. Det er autoophuggerens ansvar at sørge for at den han sælger de farlige væsker til, også er miljøcertificeret, så han ved at opkøberen med sikkerhed skiller sig af med produktet på en sikker måde. På kontoret skal der være styr på papirgangen. Dokumentationen for skrotning af biler skal være snorlige. Alle disse ting bliver gennemgået ved den årlige miljøcertificering, og der er ikke plads til fejl. Derfor sætter mange autoophuggere en miljørigtig skrotning højt på dagsordenen, for det kan ende med en lukning af virksomheden hvis disse ting ikke er som de skal være.

♻️ Stor fokus på miljøreigtig skrotning og autogenbrug i 2021

Vidste du at omkring 90% af din skrotbil bliver genbrugt?

Autogenbrug fra skrotbiler i praksis

Udvinding af metal ved minedrift er en enormt resurse krævende og dyr forretning at drive. Derfor er der en rigtig god grund til at genbruge alt hvad man kan fra en gammel bil der er kørt til skrotning. Gummi fra dæk, metal, glas og plastik er nogle af de mest almindelige ting man genanvender. Når en skrotbil kommer ind til skrotning hos autoophuggeren, sørger de først for at rense bilen ud for alle de væsker der er skadelige for naturen og som skal bortskaffes på den førnævnte rigtige måde. Derefter "stripper" de bilerne for de ting der har den største værdi for videresalg. Det er motor, katalysator, alufælge og dæk osv. Man skulle tro at resten af bilen nu er klar til at blive knust. Men skrotbilen har stadig en del reservedele som sagtens kan sælges videre til private og værksteder. Derfor bliver bilen sat ud på en befæstet plads hvor man så kan komme og selv skrue den del af man lige står og mangler.

Mindre transport med nye bildele

En ting der understreger at autogenbrug er noget vi skal stile mere efter, er at transporten med nye reservedele fra andre verdensdele også sætter et stort Co2 aftryk på landkortet. Hvis man gennem autogenbrug i Danmark kan sikre autodele som ikke fejler noget og bruge dem til at reparere nyere biler så har man sluppet for at transportere en helt ny del over flere landegrænser. Desuden koster en genbrugt reservedel også mindre i den sidste ende.

Checkliste for miljørigtig skrotning:

✔️Olie, benzin og andre væsker aftappes helt.

✔️Batterier, kviksølvs-kontakter, dæktrykbeholdere m.m. afmonteres og affaldssorteres.

✔️Alle dele opbevares forsvarligt med henblik på størst mulig anvendelighed af skrotbilen.

✔️Sælger hjælpes til at søge om skrotnings godtgørelse ved miljøstyrelsen.

Tiltag for miljørigtig skrotning af biler

At lave et mindre Co2 aftryk og sørge for at genbruge og ikke smide væk, er på næsten alles læber og har været det de sidste mange år. Regeringen har taget emnet til sig, og arbejder på højtryk for at gøre det nemmere og mere attraktivt at tænke på miljøet i det daglige. En varm kartoffel er dog stadig skrotning af udtjente biler og andre køretøjer. Der er i biler nogle affaldsstoffer som skal håndteres på en speciel måde. Som tidligere skrevet, så er de Danske autoophuggere, dygtige, seriøse og samvittighedsfulde forretningsdrivende der gør hvad de kan for at genbruge det meste af de biler de får ind til skrotning.

Forhøjet skrotpræmie for dieselbiler

Et tiltag som har kørt de sidste par år, er den forhøjede skrotpræmie for skrotning af dieselbiler. Den normale skrotpræmie ligger fast på kr. 2200,-. Men med en dedikeret skrotnings pulje for dieselbiler, som træder i kraft 6. april 2021, sikrer det bilejere med dieselbiler fra før 2006 hele kr. 5000,-. Dette tiltag skulle gerne være med til at komme hurtigere af med de meget forurenende dieselbiler.

Få del i den høje diesel skrotpræmie

Desværre er denne nye forhøjet diesel præmie begrænset af et loft på godt 100 millioner. Sidste år gik det enormt hurtigt og mange gik forgæves og fik ikke del i denne præmie. Hvis du skal være sikker på at have en chance for at nyde godt af den forhøjede diesel skrotpræmie når du sender din bil til skrotning, så skal du gøre det på dagen den. 6. april. Vinduet for denne præmie er som sagt lille og der er ingen sikkerhed for at alle når det til tiden.

❔ Vidste du at en dieselbil der kører 25.000 km i gennemsnit om året udsender 5,8 tons Co2!

 


Jo længere væk, jo flere ophuggere kan byde på bilen
add photo

Hvorfor skal i bruge mine oplysninger?

Vi skal udelukkende bruge dine oplysninger så vi ved hvor i landet bilen befinder sig, så opkøberen kan byde på den. Din e-mail bruger vi til at sende dig det bedste tilbud og telefonnummeret bruger vi kun hvis vi har spørgsmål.

Hvordan bruger i mine oplysninger?

Vi sender dig kun mails vedr. salg af din bil og oplysningerne om dig (Navn, adresse, e-mail mm.) bruges udelukkende til at behandle sagen. Vi videregiver ALDRIG dine oplysninger til 3. part og bruger ALDRIG dine oplysninger til at sende markedsføring, reklamer mm.

Du kan se mere om vores privatlivs-politik her